Document Type
Article
Publication Title
Revista Mediterránea de Comunicación
Abstract
Propósito. El objetivo principal es analizar el paradigma sociocultural actual entre jóvenes y museos a partir de las nuevas narrativas transmedia y cómo afecta en su relación con el arte en particular y la cultura en general. Como objetivos específicos, conocer la opinión de los jóvenes sobre los museos y su valoración sobre la gestión de la relación con ellos y cómo las nuevas narrativas transmedia influyen en esta relación. Metodología. Investigación descriptiva-analítica basada en la triangulación metodológica con grupos de discusión y encuestas a una muestra de 597 jóvenes de Latinoamérica (Ecuador, Perú, Colombia, Venezuela y Méjico) y España durante la primavera de 2024. Resultados y conclusiones. Si bien los museos son fuentes de autoridad para los jóvenes, no existe un código compartido que haya propiciado un nuevo paradigma cultural digital en torno al museo. Singularidades. El principal valor de este trabajo es su aplicabilidad (internacional), pues ofrece pautas concretas a los museos en su relación con los jóvenes, en respuesta a la realidad digital actual que transforma estas relaciones. Se trata de una investigación original por dos motivos, por un lado, la muestra internacional, y por otro, el enfoque cualitativo ha permitido profundizar en las causas, los valores, costumbres y comportamientos de esta nueva cultura.
Abstract Purpose. The main objective is to analyse the current socio-cultural paradigm between young people and museums based on the new transmedia narratives and how it affects their relationship with art and culture in general. The specific objectives are to find out young people’s opinion of museums and their assessment of the management of their relationship with them and how the new transmedia narratives influence this relationship. Methodology. Descriptive-analytical research based on methodological triangulation with focus groups and surveys of a sample of 597 young people in Latin America (Ecuador, Peru, Colombia, Venezuela and Mexico) and Spain during the spring of 2024. Results and conclusions. While museums are sources of authority for young people, there is no shared code that has led to a new digital cultural paradigm around the museum. Singularities. The main value of this work is its (international) applicability, as it offers concrete guidelines for museums in their relationship with young people, in response to the current digital reality that transforms relationships. It is original research for two reasons: on the one hand, the international, and on the other hand, the qualitative approach has allowed us to delve into the causes, values, customs and behaviours of this new culture.
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DOI
10.14198/MEDCOM.29133
Publication Date
1-7-2025
Language
es
Rights
open access
Recommended Citation
Viñarás-Abad, M., González-Liendo, J., & Carrero-Márquez, O. (2025). Museos y Generación Z: el uso de las nuevas narrativas en el paradigma cultural digital actual en México y España [Museums and Generation Z: the use of new narratives in the digital cultural paradigm in Mexico and Spain]. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 16(2), e29133. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.29133